PODSTAWY FOTOGRAFII, CZYLI JAK ROBIĆ ŁADNE ZDJĘCIA – CZ.2 KADROWANIE CENTRALNE
Powtórka z rozrywki…
Poprzednio nauczyliśmy się jak rozpoznać orientację zdjęcia oraz jak kadrować zgodnie z zasadami trójpodziału. Teraz już wiesz dlaczego nie powinno się ustawiać najważniejszych elementów kadru w samym centrum(większość początkujących fotografów tak kadruje). Zapewne widzisz jak bardzo poprawia się odbiór fotografii, gdy główny motyw jest ustawiony zgodnie z pionową linią podziału. Wiesz również gdzie powinien znajdować się horyzont na zdjęciach krajobrazu.
Kadrowanie centralne
Dziś dowiesz się, jak kadrować centralnie i dlaczego wiele osób robi to źle. Kadrowanie centralne charakteryzuje się przede wszystkim tym, że główny motyw jest idealnie w środku kadru. Niestety większość osób, zapomina o tym, że samo ustawienie modela w centrum kadru nie odda wszystkich zalet kadrowania centralnego, a bardzo często uwypukli jego wady. Fotografowanie tylko przy użyciu tego kadrowania, w sposób niemal automatyczny – ustaw obiekt na środku i pstryk – powoduje, że nie chce się oglądać takich zdjęć, są nudne, oklepane i bez tego czegoś… Kadrowanie w taki sposób jest niestety bardzo naturalne i popularne. Dlatego, chcąc pokazać Ci jak robić ładne zdjęcia nie zacząłem od tego sposobu. Najpierw należy porzucić odruch ustawiania wszystkiego w środku i nauczyć się reguł trójpodziału. Dopiero teraz można na nowo nauczyć się jak kadrować centralnie.
Cechy kadru centralnego:
- zwraca całą uwagę na główny motyw
- jest symetryczny
- daje odczucie równowagi, spokoju
- jest bardzo statyczny
- nie oddaje emocji i dynamiki
Zwróć uwagę na powyższe zdjęcie. Przedstwia ono zejście schodami wgłąb jaskini. Nie ma tutaj nic innego poza zejściem schodami i otaczającym je kamiennym tunelem. Jeden główny element, dookoła niego nie ma nic, co by przeszkadzało, jedynie dopełnia. Dodatkowo poręcze schodów jakby prowadziły w ten centralny punkt. Widzimy symetrię i odczuwamy równowagę. To zdjęcie pokazuje jak należy poprawnie kadrować centralnie. Wystarczyłby jeszcze jeden dodatkowy ważny element, np. osoba idąca po którejkolwiek stronie schodów i to zdjęcie byłoby do wyrzucenia. Przy kadrowaniu centralnym należy bardzo uważać na cały kadr i pilnować żeby nic nie wkroczyło nam na plan. Ponieważ jest to ujęcie statyczne, spokojne, powinno być bardzo dobrze przemyślane i zaplanowane. Jeśli chcesz zrobić zdjęcie osoby wchodzącej do tunelu użyj trójpodziału, nie nadużywaj kadrowania centralnego.
Portrety
Żaden z powyższych przykładów nie pokazuje ludzi. Czy można robić zdjęcia ludziom i kadrować centralnie? Oczywiście, że tak! Przykłady? Na pewno masz jakiś dokument ze zdjęciem, tam wykonano Ci portret w kadrze centralnym. Podobnie udało mi się sfotografować pewną uśmiechniętą ważkę . Poza takim bardzo ciasnym kadrem, często można spotkać zdjęcia osób, które stoją na wprost aparatu i patrzą się centralnie w obiektyw. Tu też można próbować wykonać kadrowanie cenralne. Pamiętaj, że główny element powinien być w samym centrum. W kadrach szerokich, pamiętaj o otoczeniu, niech nic nie przeszkadza postaci w centrum. Nieco trudniej jest przy kadrowaniu grupy osób. Im więcej elementów na zdjęciu, tym gorzej. Jeśli fotografujesz liczniejszą grupę osób, wróć do trójpodziału – to zresztą najbezpieczniejszy i najbardziej uniwersalny sposób kadrowania. Kadrowanie centralne powinno zachowywać elementy symetrii i porządku, co przy kilku, kilkunastu osobach(elementach w tle) bedzie powodowało bałagan. Zwróć uwagę na przykład pomnika Małego Powstańca. Na pierwszy rzut oka jest wszystko OK – pomnik w środku, otoczenie puste, jednakowe, symetryczne. Można jednak mi tu zarzucić, że w centralnym punkcie nie jest głowa, tylko coś innego. Spójrz jeszcze raz i oceń, czy to, co pokazałem w samym środku kadru jest ważnym elementem tego pomnika, tej sceny? Czy jednak powinienem inaczej to zdjęcie wykadrować?
Osobiście unikam fotografowania ludzi z użyciem kadrowania centralnego. Nie oznacza to jednak, że w ogóle go nie używam. Obok jedna z moich prób fotografii grupowej z wykorzystaniem kadrowania centralnego. Nie jest ona jednak wykonana zgodnie ze sztuką. Przy takim ustawieniu modeli, jedyne co mi w tamtym czasie pasowało to skadrować tak, aby twarz środkowej osoby trafiła idealnie w centrum kadru. Czy masz może pomysł, jak to można było zrobić lepiej? Jeśli nie, dowiesz się tego w następnej części „Podstaw fotografii”.
Podsumujmy
Kadrowanie z wykorzystaniem trójpodziału:
- daje wrażenie przestrzeni,
- odddaje emocje,
- jest dynamiczne,
- wprowadza 4 mocne punkty zdjęcia(możesz skorzystać z jednego, kilku, lub wszystkich)
- umożliwia podzielenia zdjęcia na kilka stref o większej i mniejszej wadze
Kadrowanie centralne :
- skupia uwagę na głównym motywie zdjęcia
- jest statyczne
- lubi symetrię
- nie oddaje emocji
- daje poczucie spokoju, równowagi, balansu
Rób zdjęcia
Jak powtarza mój ulubiony fotograf Bryan Peterson – „You Keep Shooting” – im więcej świadomych prób wykonasz, tym lepiej opanujesz nasze podstawy i szybciej zaczniesz robić dobre, ładne zdjęcia. Przy naszym następnym spotkaniu pokażę Ci jeszcze jeden sposób kadrowania. Do zobaczenia!
Bardzo pomocne porady!
Jutro wyprobuje.