PODSTAWY FOTOGRAFII, CZYLI JAK ROBIĆ ŁADNE ZDJĘCIA – CZ.3 KADROWANIE SKOŚNE
KADROWANIE SKOŚNE
Dziś zaprezentuję Ci trzeci sposób kadrowania zdjęć – kadr skośny(ukośny). Aby sfotografować w ten sposób wystarczy zapomnieć o trzymaniu prosto aparatu i go lekko obrócić. Główny motyw zdjęcia powininen tworzyć jedną z przekątnych kadru. Proste prawda? Niestety, nie do końca… Spójrz na poniższy przykład.
Kiedy fotografujesz obiekty statyczne, takie jak budynki, pomniki czy krajobrazy unikaj przekręcania aparatu. Zamiast tego poszukaj linii skośnych i je wykorzystaj.
W ramce widzisz schemat kadru skośnego. Prowadzimy jedną przekątną i dwie dodatkowe linie, które biegną z pozostałych dwóch wierzchołków kadru i przecinają się z przekątną pod kątem prostym. Tam gdzie krzyżują się linie występują mocne punkty zdjęcia(na schemacie zaznaczyłem dużymi kropkami). Możesz z nich skorzystać lub nie, warto jednak wiedzieć jak je znaleźć. Kadrowanie skośne przeznaczone jest przede wszystkim do wprowadzenia dużej dynamiki do zdjęcia. Idealnie podkreśla ruch. Wprowadza pewne zaburzenie w odbiorze zdjęcia i w ten sposób podkreśla wagę sceny.
Czy kadrowanie skośne nadaje się tylko do fotografowania ruchu?
Oczywiście, że nie. Po prostu najłatwiej je pokazać na zdjęciach z ruchem, najłatwiej jest je też w takich sytuacjach zrobić. Kadrowanie skośne może być wykorzystywane do stworzenia dodatkowego napięcia, wyolbrzymienia czegoś, czy zwrócenia uwagi na coś ważnego, czy niespotykanego. Popatrz na kolejne zdjęcie, nie widać tu ruchu, ale dzięki temu, że łapa kota jest na przekątnej zdjęcia łatwiej sobie wyobrazić co się wtedy działo. Kot schowany w pudełku dosłownie przed momentem próbował coś tą łapą złapać. Gdybym tę sytuację skadrował tak, że łapa kota tworzyłaby linię równoległą do boków kadru nie widać by było napięcia i byłoby raczej zdjęciem leniwego kota który nie do końca zmieścił się do pudełka i teraz wystaje mu łapka(swoją drogą pozdrowienia dla modelki, Mokka już się do tego pudełka nie zmieścisz 😉 )
Kolejne przykłady pokazują jak za pomocą kadrowania skośnego możemy podkreślić, że jest stromo, wysoko, czy daleko. Jeśli jeszcze dołożysz do tego ruch, możesz uzyskać hiperprędkość.
Czy można kadrować skośnie elementy statyczne?
Tak, ale nie zawsze. W większości kadrów statycznych lepiej sprawdzają się metody kadrowania wg trójpodziału czy kadr centralny. Czasami jednak spotykamy coś co się nie porusza, a chcielibyśmy pokazać że w gruncie rzeczy jest bardzo dynamiczne. Np. sportowe samochody, szybkie motocykle itd. Nawet na postoju skadrowane ukośnie bedą przywoływały w myślach prędkość.
Coś niespotykanego
Kadry ukośne mogą podkreślić również niecodzienność fotografowanej sytuacji. Przykłady? Krowa, która właśnie weszła na Twój szlak, a Ty zamiast uciekać, czy ją obejść łapiesz za aparat i robisz zdjęcie. Delfin prezentujący swoje uzębienie. Wiewiórka zbiegająca po drzewie tuż obok Ciebie, czy krowa stojąca na szczycie wzniesienia pod które Ty ledwo wchodzisz – swoją drogą jak ona tam wlazła?
KADROWANIE w trzech smakach
Krótko podsumujmy to, czego się do tej pory nauczyliśmy. Znamy trzy podstawowe sposoby kadrowania:
- Kadrowanie oparte na zasadzie trójpodziału
- Kadrowanie centralne
- Kadrowanie skośne
Potrafimy podać kilka cech charakterystycznych dla każdego kadrowania i podać dla każdego typowe przeznaczenie:
Trójpodział
- jest bardziej dynamiczne od kadru centralnego
- daje możliwość skorzystania z 4 mocnych punktów zdjęcia
- podpowiada gdzie ma być horyzont i jak ustawić główny obiekt względem pozostałych
- daje wrażenie przestrzeni
- umożliwia uchwycenie ekspresji i emocji
- najbardziej uniwersalne
Kadr centralny
- bardzo statyczne ujęcia
- daje możliwość skorzystania z 1 mocnego punktu zdjęcia
- skupia uwagę na głównym motywie
- spokój i porządek
- symetria(bądź częściowa symetria)
- często niepoprawnie nadużywany
Kadr skośny
- bardzo dynamiczne kadrowanie
- umożliwia skorzystanie z 2 mocnych punktów
- wprowadza pewne zamieszanie, wywołując więcej emocji i wzmacniając odbiór
- idealny do oddania ruchu, pokazania, że coś jest wielkie, szybkie, czy w jakikolwiek sposób inne
Jak kadrować, aby zrobić ładne zdjęcia?
Na początek postaraj się opanować pokazane przeze mnie sposoby. Jeśli już wiesz na czym polega każda z tych 3 metod kadrowania to zacznij je stosować świadomie. Większość zdjęć możesz spokojnie robić kadrując trójpodziałem. Jest to najbezpieczniejszy sposób i w większości przypadków zapewni bardzo dobre efekty(w najgorszym razie poprawne zdjęcia). Kadrowanie cenralne wykorzystuj wtedy gdy masz jeden obiekt do pokazania i panujesz nad wszystkim wokół niego. Kiedy chcesz pokazać ruch, bardzo duże emocje, albo podkreślić jak to było daleko/wysoko/stromo/głęboko użyj kadrowania skośnego.
Ćwiczenie czyni mistrza!
Idź na spacer, weź aparat i zrób kilka całkiem zwyczajnych zdjęć, wszystko to, co napotkasz. Jeśli możesz, każdy kadr(sytuację, obiekt) wykonaj kilka razy. Raz wg trójpodziału, drugi centralnie, trzeci skośnie, a reszta wg Twojego uznania. Po powrocie do domu wyświetl zdjęcia(najlepiej tak, aby widzieć wszystkie z danego kadru). Oceń, które kadrowanie dało najlepszy efekt w danej sytacji. Pokaż komuś wszystkie zdjęcia i poproś o wybranie najlepszych sposród powtarzających się kadrów. Najlepiej będzie, jeśli ta osoba nie ma zielonego pojęcia o kadrowaniu, w ogóle o fotografowaniu – uwierz mi, to ważne. Jeśli wasze wybory się pokrywają przynajmniej w większości – BRAWO!!! Potrafisz kadrować!!! Już tylko kilka kroczków dzieli Cię od tego, żeby zacząć robić ładne zdjęcia.
0 komentarzy
Funkcja trackback/Funkcja pingback